12
Apr
12

Peștișorul de aur


Uite că am prins peștișorul de aur:

–          Ce dorință să-ți împlinesc? mă întreabă.

–          Mi-aș dori să am măcar o dorință, îi răspund, am rămas fără dorințe…

–          Eu pot să împlinesc dorințe nu să produc dorințe, îmi spune cu compasiune. Vrei să fii iubită, vrei să fii bogată, vrei să ai prieteni? gândește-te.

–          Vreau o dorință peștișorule, o singură dorință pe care să n-o împlinesc niciodată. O dorință de care să nu mă mai satur… să n-o pierd ca pe toate celelalte…

Peștișorul avea ochii umezi, dar pesemne că toți peștii îi au așa. Cum poți descifra ce e în privirea unui pește?

Am un trecut de o mie de ani de singurătate și nici un viitor.

–          Fă-mi rost de un strop de viitor, i-am cerut…

–          Viitor? Viitor? Pune-ți o dorință care se va împlini mai târziu îmi răspunse. Vrei să fii iubită, vrei să ai prieteni, vrei să fii bogată?

–          Am pierdut iubirea, prietenii m-au trădat, bogățiile s-au risipit… dar toate astea contează prea puțin. Trădările și pierderile mi-au secătuit dorința. N-am nevoie decât de un strop de dorință, de un grăunte de exaltare, de o reverie, acolo, cât de mică… Dacă nu o dorință adevărată, dă-mi măcar o iluzie, peștișorule, și îți voi fi recunoscătoare.

Mă privea încurcat, cred, cu ochii lui de pește.

–          Îmi pare rău pentru tine, m-ai prins degeaba. Dă-mi drumul în apă sau mănâncă-mă… Nici iluzii nu pot oferi. Eu împlinesc dorințe, atâta tot.

–          Atunci ajută-mă să trăiesc în trecut, ca și cum iubirile nu mi s-ar fi stins, ca și cum prietenii nu m-ar fi trădat, ca și cum bogățiile nu s-ar fi prăpădit.

–          Eu nu împlinesc dorințe decât la timpul prezent… Îmi pare rău pentru tine.

–          Atunci fă-mă să uit, l-am rugat. Fă-mă să uit cum e să ai dorințe.

–          Ești foarte mofturoasă, mi-a răspuns. O specie ciudată.

–          Mai ciudată decât un peștișor de aur care împlinește dorințe?

–          De ce nu-ți dorești să nu ai nici o dorință? E mai înțelept.

–          Dar eu nu vreau să fiu înțeleaptă. Eu vreau să cred în iubire și în prieteni și în bogăția inimii… Vreau să cred. Uite, îmi doresc să cred în toate cele în care am crezut cândva, ca un idiot să cred…

–          Atunci crezi!

–          De parcă ar fi atât de ușor!

–          Vreau să cred măcar în singurătate și în eclipsa viitorului, se poate?

–          Cine te împiedică să crezi?

–          Pe tine cine te împiedică să zbori?

–          Păi eu sunt pește… Peștii nu zboară.

–          Nici oamenii nu mai au dorințe după ce inima le-a secat, după ce prietenii i-au trădat, după ce iubirile li s-au stins. Dorința e un fel de zbor. Iar oamenii zboară ce zboară după care se prăbușesc în sinea lor.

–          Asta nu știam… că oamenii zboară, spune peștișorul contrariat. De fapt, care e problema? Vrei să zbori și nu îndrăznești s-o ceri, asta îți dorești?

–          Cam așa ceva, i-am răspuns… Dar nu prea sus, că eu am rău de înălțime.

–          Păi, atunci facă-se voia ta, îmi zise și se făcu nevăzut.

 

Mi-am simțit deîndată spinarea îngreunată de povara aripilor. Acu’ eu ce să fac cu două aripi și fără nici o dorință? Nu degeaba se spune că peștii sunt grei de cap!

 

 

Leave a Reply

copyright Ilinca Bernea

Motto:

"For moral reasons ... the world appears to me to be put together in such a painful way that I prefer to believe that it was not created ... intentionally."
- Stanisław Lem

"The most henious and the must cruel crimes of which history has record have been committed under the cover of religion or equally noble motives".
- Mohandas K Gandhi, Young India, July 7, 1950

“Organized Christianity has probably done
more to retard the ideals that were it’s founders
than any other agency in the World.”
– Richard Le Gallienne

"I distrust those people who know so well what God wants them to do because I notice it always coincides with their own desires." - Susan B. Anthony

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 754 other followers


